Nyheter: Tips för den som har svårt att registrera ett konto: använd inte en hotmail-adress. Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Nyliga inlägg
Nyliga inlägg

Kolgruvan  |  Andra spel  |  Övriga spel  |  Ämne: Starcraft II « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Starcraft II  (läst 5683 gånger)
Lekkit
Gruvbrytare
*
Antal inlägg: 461

E-post
« skrivet: 25 Augusti 2010 kl. 01:17:09 »

Eftersom jag förstått att det finns andra här som spelar spelet tänkte jag att det kunde vara en kul idé att skapa en tråd för det. Diskutera strategier, dela med er av tuffa replays, skryt om era coola builds eller bara byta ID med varandra. Allt kan göras i denna tråd.

Mitt ID är i alla fall Lekkit (character code 217); det är bara att lägga till och hojta om man vill ha lite motstånd eller någon att spela tillsammans med. Spelar i stort sett bara Zerg. Har testat de andra raserna, men tycker att Protoss är fulast i världshistorien och Terran spelar trist. Zerg ser dessutom tuffast ut, samt att jag tycker att det är något som är behändigt med att bygga alla gubbar ur samma byggnad.
Loggat
Grönlöken
Arbetsledare
Antal inlägg: 1531

« Svara #1 skrivet: 25 Augusti 2010 kl. 09:23:31 »

Greenlock 779 här. Spelar mest Terran och Zerg men har på sistonde bytt till random då jag vill blanda lite mer. Måste öva Protoss massor dock... är rätt usel med dom.

Har på senare tid upptäckt att ett delayed, 2 hatch baneling bust är rätt vettigt mot terran om du kan stjäla deras ena gas en gång (helst två gånger med en cancel och bygg igen). Problem man stöter på är nämligen tanks med siege vilket är fantastiskt svårt att hantera med bara banelings och zerglings. För en trevlig followup går man muta. Med magic box är thor inget problem och banelings tar marines.
Loggat
Bizze
Gruvbrytare
*
Antal inlägg: 11

E-post
« Svara #2 skrivet: 25 Augusti 2010 kl. 09:44:43 »

Bra initiativ! Jag känner mig rätt novis på Starcraft-fronten (Bronze league än så länge), men lirar gärna en 2 vs 2 med Lekkit när jag har tid. Just 2 vs 2 tycker jag nästan är roligast eftersom man får känna på lite teamwork samtidigt som det är lagom med spelare på plan och det faktiskt går att skydda sig när två attackerar en.

Jag spelar random för att det är är som en låda med choklad - "Man vet aldrig vad man kommer att få". Jag är nog sämst med Zerg, men tycker om att lira alla raser.

Mitt ID är Bizze. Character code vet jag inte vad det är för något, men antar att jag kan ta reda på det om det behövs.

Det vore kul att testa en 3 vs 3 om någon vill haka på mig och Lekkit någon gång. ^_^
Loggat

/Bizze
Lekkit
Gruvbrytare
*

E-post
« Svara #3 skrivet: 25 Augusti 2010 kl. 10:39:55 »

Ska man lägga till någon utan att ha personens Real ID (mailadressen kopplad till kontot) behöver man både Character ID och Character Code, så att ta reda på den är nog fördelaktigt. Med glimten i ögat (blinkande)

3v3 har jag knappt testat, men om någon annan är på spelar jag givetvis. Tycker egentligen att spelet kommer till sin fulla rätt i 1v1, men det är ju alltid kul att spela tillsammans med folk man känner. Det är det som gör 2v2 (och jag antar 3v3 och 4v4).
Loggat
Grönlöken
Arbetsledare

« Svara #4 skrivet: 25 Augusti 2010 kl. 10:50:07 »

Jag kan defenetivt vara med på lite både 3v3 och 2v2.
Loggat
Bizze
Gruvbrytare
*

E-post
« Svara #5 skrivet: 25 Augusti 2010 kl. 13:42:46 »

...och vips har vi redan hunnit testa en 3 vs 3. Klart kul även om man måste passa sig extra noga för tidig ost.

Roligt att lira med dig, Greenlock!

Min character code är 484.
Loggat

/Bizze
Sinsect
Gruvbrytare
*
Antal inlägg: 470

E-post
« Svara #6 skrivet: 25 Augusti 2010 kl. 17:40:13 »

@Greenlock: Problemet är att vad som i grunden är en simpel turtle+attackmove-strategi för terrans kräver den akrobatik du beskriver för att kontras. (Stjäla gas, mikra banelings, magic box-formation osv)Konsensus bland de tyngre spelarna är just nu att terrans >>> zerg.

Lata terrans.
Loggat

No lists actually contain the Deathjack. You just leave 12 points free and he gets the hint and shows up on his own.
Grönlöken
Arbetsledare

« Svara #7 skrivet: 25 Augusti 2010 kl. 21:41:12 »

Fast om zergen anstränger sig lite, och det är inte såååå mycket det där, så får en mechterran svårt att hänga med. Jag tror att i längden kommer det att leda till en större mängd marines i TvZ, typ som man såg i Tarson vs Dimaga i IEM turneringen i söndags.

Sen måste jag säga att jag inte har jättemycket till övers för vad bra spelare tycker om de inte backar upp sina åsikter med vettig analys. Bra på att spela är inte samma sak som bra på att förstå spelet. Dessutom är det ett enormt tryck från hela communityn att tycka att T är OP vilket helt klart påverkar. Därmed inte sagt att det är helt balanserat.
Loggat
Bizze
Gruvbrytare
*

E-post
« Svara #8 skrivet: 25 Augusti 2010 kl. 22:19:55 »

Det är väl generellt sett svårt att balansera tre raser som är så olika, särskilt när metat fortfarande är ganska ungt. Jag har också hört att T ska vara OP. Kända kommentatorer som HD och Husky brukar ju nämna att om en Zerg-armé och en Terran-armé är maxade (200 supply), så vinner T.

Samtidigt har jag sett matcher från Korea där T biter i gräset ordentligt mot Zerg. Annars, om man tittar på en av de senaste från Idra, där han möter en duktig T, häver han ur sig förbannelser över T, men i själva verket är det han som inte spelar optimalt. Han får inga bra surrounds och han provar aldrig att t.ex. droppa ett gäng zerglings/banelings bakom fiendens workers, något jag sett Zerg göra bra i andra matcher mot T. Zerg kanske inte är designade att möta T head-on, utan måste finlira lite mer. Eftersom enheterna i flera fall är billiga att tillverka, kanske man som Zerg-spelare ska våga sig på att förlora lite enheter just på drops eller Nydus Worms i stället.

Men vad vet jag? Är fortfarande för "hasu" vad gäller Starcraft 2. ^_^
Loggat

/Bizze
PIT_91
Gruvbrytare
*
Antal inlägg: 417

E-post
« Svara #9 skrivet: 26 Augusti 2010 kl. 23:49:50 »

PIT 730.

Totalnoob, spelar Terran pga. man får träna lite med dem i kampanjen och eftersom att människor i allmänhet är da best Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat

Only in death does IB end.|Battlefield: Heroes
Sinsect
Gruvbrytare
*

E-post
« Svara #10 skrivet: 27 Augusti 2010 kl. 01:29:58 »

Citat från: Greenlock
Dessutom är det ett enormt tryck från hela communityn att tycka att T är OP vilket helt klart påverkar.

Vad menar du? Skulle communityn plötsligt ha drabbats av en godtycklig avsky för Terrans? Och vem är det som påverkas? Proffsen?

@Bizze: Om en ras måste använda "finlir" för att klå en annan ras, dvs kräva bättre spel än motståndaren, råder obalans.

Nu tycker jag att vi slutar argumentera detta, och låter de som vet bäst (Blizzard) tala förstånd med sitt spel. (Egentligen vill jag bara ha sista ordet, men det förstod ni säkert.) Spelar man Cryx vet man dessutom hur det svider när ens framgångar smädas med skallande "Brutet!"

Sinsect 703
Loggat

No lists actually contain the Deathjack. You just leave 12 points free and he gets the hint and shows up on his own.
Christian Aas
Gruvbrytare
*
Antal inlägg: 175

E-post
« Svara #11 skrivet: 27 Augusti 2010 kl. 10:08:07 »

@Sinsect: Jag håller inte med. Det beror på vilken nivå spelarna är på. Om två orutinerade, dåliga spelare möts, så vinner den "lättspelade" armén, men när man kommer upp till en hög nivå där spelarna behärskar finliret, så vinner den trixigare rasen, så på vilken nivå ligger obalansen?`

Nu har jag inte testat SC2, så Terran kanske är så OP att de vinner hela tiden, vad vet jag. Leende (smiley)
Loggat
Sinsect
Gruvbrytare
*

E-post
« Svara #12 skrivet: 27 Augusti 2010 kl. 11:49:20 »

@Christian: Fast Zerg är den MINST trixiga rasen, trots att de måste använda "finlir" för att vinna. Det är inte Voldo vi pratar om, tyvärr...
Loggat

Lekkit
Gruvbrytare
*

E-post
« Svara #13 skrivet: 27 Augusti 2010 kl. 12:43:34 »

Varför skulle Zerg vara den minst trixiga rasen? Behöver man använda finlir och trix för att vinna är de väl trixiga?

Kreoss/Siege/MKI-pSkarre behöver inte så mycket finlir för att vinna, men det gör dem inte till bäst för det. Folk som klagar över att Terran är för bra är bara besvikna över att de inte har easy-buttons att trycka på. Det är min teori. Jag upplever faktiskt rätt ofta att Terran-spelarna på min nivå egentligen är sämre än Zerg- och Protoss-spelarna, men de har det lite enklare i och med att man kommer rätt långt på bara MMM med en och annan Viking som understöd.
Loggat
Grönlöken
Arbetsledare

« Svara #14 skrivet: 27 Augusti 2010 kl. 13:54:10 »

Citat
Sinsect :
Vad menar du? Skulle communityn plötsligt ha drabbats av en godtycklig avsky för Terrans? Och vem är det som påverkas? Proffsen?

Nej, communityn skulle inte ha drabbats av någon form godtycklig avsky för Terrans. Däremot så är den helt klart överdriven och enligt mig rätt så missriktad och illa underbyggd. Communityn saknar helt enkelt tillräcklig kunskap och förståelse av spelet för att kunna avgöra vad som är för bra och varför det är för bra. Observera att jag också saknar denna kunskap. Det gäller även proffsen. De som påverkas av trycket från communityn är såklart alla i communityn, vanligt kallat grupptryck och inte riktigt en giltig anledning att bygga åsikter på egentligen (även en miljard kineser eller vad är det de säger?).

Zerg har väl alltid varit den mest trixiga rasen? Har inte spelat så mycket SC:BW men i SC2 är de defenetivt mest trixiga med stora mängder meleeunits och mycket som behöver microas, t.ex infestors/banelings/mutalisks. Jag tycker de är roliga att spela och lyckas bra mycket bättre med dem än jag gör med protoss och ungefär lika bra som med terran.

Vinstresultaten för de olika raserna är ju ganska jämna i det stora hela, terran vinner lite mer på högre nivåer och betydligt mindre i bronsligan. Här är en fin analys (inte nödvändigtvis helt korrekt och iaktagande av alla relevanta variabler men intressant ändå).
Loggat
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
Kolgruvan  |  Andra spel  |  Övriga spel  |  Ämne: Starcraft II « föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!