Nyheter: Tips för den som har svårt att registrera ett konto: använd inte en hotmail-adress. Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Nyliga inlägg
Nyliga inlägg

Kolgruvan  |  Community  |  Terräng  |  Ämne: Enkel och billig terräng? « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Enkel och billig terräng?  (läst 6445 gånger)
Rorin
Gruvbrytare
*
Antal inlägg: 334

E-post
« skrivet: 21 Januari 2013 kl. 14:48:02 »

Ja jag tänkte försöka få upp ett spelbord hemma och jag vill ha lite "basic" terräng som ser hyfsad ut och fungerar bra att spela med så kan man bygga på med mer snygga/intressanta terrängbitar senare.

Är det någon som har några bra tips på hur man bygger sådan terräng som inte tar allt för lång tid och går att göra till ett hyffsat pris med saker som är relativt lätta att få tag på?

Det jag vill ha är till en början: Linear obstacles, Skogar, Kullar, Hos eller liknande obstructions. Jag har kollat runt lite själv och jag vet att det finns mycket att hitta men jag tänkte att vi kan försöka ha en samlingstråd för länkar/tips/idéer på hur man kan få upp lite grundläggande terräng till ett första spelbord eller till turneringar och liknande här.

Jag kommer att ha ett stadstemat spelbord (zuzzy mattan med stenläggning, eventuellt med lite snö) och ett gräs/skogstemat (zuzzy matten med gräsfält) och har köpt lite extra zuzzy matta så att jag kan basa terrängen i samma stil som bordet i sig kommer att vara. Jag undviker gärna baser på obstacles och obstructions så de kan användas på båda borden.

Linear obstacles har jag lite egna idéer på:

Styrolit eller liknande material som man skär till lagom storlek och formar/skrapar/skär in stenmönster i, på med lite svart/grå färg som drybrushas. (fungerar på både stad och gräs/slog)

Hittade även ett litet tips på privateerpressforumet: http://privateerpressforums.com/showthread.php?130973-Some-Linear-obstacles. I princip träbitar som limmas/knyts ihop några stycken tillsammans och agerar linear obstacle. Funderar på att göra något liknande med "plankor"  och/eller "stockar" dvs rundade träpinnar istället för fyrkantiga /fungerar på både stad och gräs/skog

Andra idéer är välkomna, det känns som att linear obstacles är den mest använda terrängen i WM/H och omväxling förnöjer Leende (smiley)

Skog:
Här har jag inga direkta idéer för egna träd så tips på hur man fixar egna träd eller var/hur man får tag på billiga och snygga träd i rätt skala uppskattas. Träden ska vara flyttbara (dvs jag kommer göra en bottenplatta som representerar var skogen är sen kommer träden vara dekoration) även idéer för buskar eller alternativ till skog tas gärna emot, framförallt om någon har idéer på hur man kan representera skogsterräng på ett stadsbräde utan att det ser dumt ut.

Kullar:
Känns som det lättaste men blir alltid problematiskt, figurerna kan aldrig stå där man vill att de ska stå, saker trillar omkull och går sönder/chippas den faktiska höjden är svårmätt m.m. Spelmässigt är det bästa att helt enkelt ha lodräta kanter vilket nog ser bra ut på stadsbrädet men på gräs/skog? Några idéer på hur man bygger kullar som är lätta att hantera spelmässigt och ser bra ut?

Byggnader/obstructions:
Jag ser alltid fram emot att bygga byggnader till spelbord innan jag faktiskt börjar, sedan blir det alltid platt fall när det blir svårt att få ihop allt, materialen börjar böja sig/tar färg på dåligt sätt och om de väl blir färdiga så håller de aldrig särskilt länge. Så lättbyggda byggnader som håller för spel och undanpackning efterlyses.
Gärna lite alternativ till obstructions för gräs/skog om man inte vill ha någon typ av bosättning med på spelbordet.

Andra idéer på lättbyggd terräng är självklart också välkomna.

Jag vill ha all terräng flyttbar och hyfsat hållbar för att kunna packa undan den när spelbordet inte används.
Loggat
Arlaharen
Förman
Antal inlägg: 3525

E-post
« Svara #1 skrivet: 21 Januari 2013 kl. 15:30:40 »

Kanske inte snabbt och billigt, men med Hirst Arts-formar kan man bygga riktigt fläskiga saker. Det finns både byggnadssegment och saker som tunnor och lådor för linears.

Hobbybutiker som säljer modelljärnvägsprylar kan ha ganska lämpliga träd och buskar även om dom kanske blir mer åt julgranshållet for 28-mm. Beroende på tema kan man hitta rätt intressanta byggmaterial i akvariebutiker också.

Funkis kullar som är snygga är nog världens svåraste.

Shallow/Deep water måste ju finnas på varje bord såklart. Fixar man lätt till med lite water effects, resin eller klarlack.

Loggat

Minions. Like cryx but with more cry.
Pirrekurr
Gruvbrytare
*
Antal inlägg: 65

E-post
« Svara #2 skrivet: 21 Januari 2013 kl. 15:46:56 »

Alternativ till skogspartier i staden kan väl vara ett område med lårar och bröte. Alltså ha en likadan platta i botten som man brukar ha till skogar och sedan ha några flyttbara lårar eller bröte helt enkelt istället för träd som man flyttar på.

När jag skriver det här kommer jag på att det skulle vara coolt med klädstreck med lakan på. Gör några klädstreck som man kan flytta på och de symboliserar att det är ett område med lakan som hänger ner där man har svårt att se vad som händer.

Vidare tankar, ett vintertemat stadsbord med julgransförsäljare Med glimten i ögat (blinkande)

Ett område med skorstenar som kommer upp ur marken? Det kanske finns en undergjordisk fabrik eller liknande. Funkar kanske ännu bättre med någon typ av ånga som är tanken ska komma ur skorstenarna. Det är ju ändå Steampunk.

När jag är inne på samma tema så kanske man bara kan ha en massa tät dimma på det området, symboliserat av lite snygg dimma som du gör på ett sätt som jag inte tänkt på ännu.

Ruckel? Ett litet shantytown som behandlas som skog regeltekniskt. Några löst spridda ruckel som du kan flytta på borde funka.

Nu stör barnen mig i mitt ogenomtänkta flödestänkande. Gör vad du vill med inputen.
Loggat
Rorin
Gruvbrytare
*
Antal inlägg: 334

E-post
« Svara #3 skrivet: 22 Januari 2013 kl. 14:43:03 »

Vatten tror jag nästan är lättast att få till hyfsat bra och lätt spelbart, det är ju som mest platt så man kan göra det ganska mycket som man vill och figurer kommer ändå kunna stå på/i det. Tanken är väl att ha någon typ av träsk/liten sjö på skogsbordet och på stadsbordet antingen någon typ av dekorativt vatten (tänkt fontänaktikt fast jag tänker nog inte ge mig på att ha sprutande vatten) eller någon typ av avloppssystem.

Gillar idén med allmänt bråte som skogsterräng i staden, får se till att försöka få ihop något sådant. Dimma/räk/ånga är ju en bra idé i teorin men...

De övriga tipsen har jag hunnit med att komma igenom eller fundera på under tidigare terrängprojekt, vill gärna ha några lite mer konkreta förslag om det är möjligt Leende (smiley).

Någon som vet någon bra svensk återförsäljare av hirts-art formar? Är det bara formarna i sig som kostar eller är även materialet att gjuta med dyrt (om man inte vill att det faller isär när man flyttar på sakerna)
Loggat
Coil
Ångmaskinist
**
Antal inlägg: 922

E-post
« Svara #4 skrivet: 22 Januari 2013 kl. 16:54:27 »

Jag har rätt mycket Hirstformar. Jag har beställt direkt från Hirst vilket funkar jättebra.

Gips är billigt. Jag kör med stengips (lite hårdare än vanligt gips) från Panduro. 5 kg säck kostar 239 och räcker till rätt många hus och murar.
Loggat
Neroflame
Gruvbrytare
*
Antal inlägg: 12

« Svara #5 skrivet: 31 Juli 2013 kl. 10:53:01 »

Enkelt hus byggt av endast papp och spackel.

Loggat
Bagarn
Gruvbrytare
*
Antal inlägg: 265

E-post
« Svara #6 skrivet: 31 Juli 2013 kl. 12:07:39 »

Vill slå ett slag om Battlefield-in-a-boxskogarna. Relativt billigt (drygt 200 pengar för en låda med två? skogsplattor och en drös träd) och schysst kvalitet.
Loggat
Coil
Ångmaskinist
**
Antal inlägg: 922

E-post
« Svara #7 skrivet: 31 Juli 2013 kl. 16:06:05 »

Ja, de skogarna är grymt prisvärda och fina. Plus att man kan säga att man har large summer wood.  Skrattande
Loggat
Bagarn
Gruvbrytare
*
Antal inlägg: 265

E-post
« Svara #8 skrivet: 31 Juli 2013 kl. 19:46:22 »

Ja, de skogarna är grymt prisvärda och fina. Plus att man kan säga att man har large summer wood.  Skrattande

Fan, visste väl att det var något jag inte tänkte på när jag köpte small autumn wood.  Generad
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
Kolgruvan  |  Community  |  Terräng  |  Ämne: Enkel och billig terräng? « föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!